Historia

Podziel się

Innowacyjność, dynamika, promocja nowości i nieszablonowych rozwiązań – to wartości, które przyświecały nam gdy Targi powstawały i które są dla nas istotne również dziś, prawie 100 lat później. O swojej historii mówimy więc przez pryzmat innowacyjności i energii, ale też przyjazności i otwartości na relacje międzyludzkie. Trudno wyobrazić sobie Poznań bez targów – miejsca największych imprez targowych, konferencji, koncertów gwiazd – najbardziej rozpoznawalnej marki targów w Polsce.

 

Międzynarodowe Targi Poznańskie przez lata były oknem na świat, zwłaszcza kolorowy świat Zachodu. To tutaj w 1957 roku Polacy po raz pierwszy mieli okazję napić się Coca-Coli, w 1929 pokazano pierwszy telewizor w Polsce, a w 1956 dzięki zagranicznym dziennikarzom przybyłym na targi świat dowiedział się o wielkim strajku robotników w Poznaniu i jego krwawe tłumienie przez władze.

Poznaj ciekawe fakty z naszej historii

Pojazdy elektryczne

Narodowe Archiwum Cyfrowe

W 1929 roku, w dziesiątą rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, na terenie MTP Poznań Expo odbyła się Powszechna Wystawa Krajowa. Było to największe jak dotąd wydarzenie handlowe w historii naszego kraju. Korzystanie ze wszystkich targowych atrakcji wymagało kilku dni i mocnych nóg, aby przejść wiele kilometrów przez tereny targowe. Aby ułatwić zwiedzanie, organizatorzy udostępnili małe pojazdy elektryczne do przewozu gości.

Pierwsza krajowa linia lotnicza

Narodowe Archiwum Cyfrowe

W celu odwiedzenia Targów Poznańskich dostępne były loty komercyjne z Gdańska i Warszawy. Loty obsługiwał Związek Przewoźników Lotniczych „Aerotarg”. Pierwszy lot do Warszawy zorganizowano 29 maja 1921 r. Trwał około dwóch godzin, a cena biletu była dość wysoka – 6 tys. marek polskich. Linia lotnicza działała do 16 czerwca 1621 r. Przewiozła ponad 100 pasażerów i ok. 2 tys. 3000 kg przesyłek. Z tej okazji Poczta Polska wydała swoje pierwsze znaczki pocztowe (o wartości 25 i 100 marek polskich).

Najbrzydszy samolot świata

Niesławny M-15 Belphegor był samolotem odrzutowym dla rolnictwa. Pierwszy i jedyny tego typu samolot na świecie został zaprezentowany na wiosennych targach technicznych w 1975 roku, tuż przed uruchomieniem jego seryjnej produkcji. Samolot został wyprodukowany przez Fabrykę Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu na zlecenie władz ZSRR. Jego głównym celem była wymiana samolotów An-2 i eksploatacja dużych pól rolniczych w ZSRR. Prace nad samolotem rozpoczęły się w 1971 roku. Pierwszy lot prototypu PZL M15 odbył się 9 stycznia 1974 roku.

Maszyna została wystawiona przed głównym wejściem. Był bardzo zauważalny nie tylko ze względu na swoje położenie - jego konstrukcja i kształt budziły pewne kontrowersje. Czasopismo „Przekrój” donosiło, że „nie przypominał żadnych obiektów latających znanych człowiekowi”. Według wielu odwiedzających samolot był po prostu brzydki. W 1977 roku samolot został wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmicznym w Paryżu, gdzie Andrzej Ablamowicz - jeden z pilotów - nazwał go "Belphegorem", nawiązując do Upiora z Luwru. Ta nazwa została szybko przyjęta. Według wielu osób na całym świecie nie wyprodukowano jeszcze brzydszego samolotu.

Hokejowe emocje

Pierwsze Mistrzostwa Polski w hokeju na trawie odbyły się w 1927 roku na terenie poznańskich targów. Dwa lata później, podczas PeWuKa, polska reprezentacja hokeja na trawie rozegrała swój pierwszy międzynarodowy mecz.

Pierwszy park rozrywki

Parki rozrywki były znane w Polsce już wcześniej, ale podczas Powszechnej Wystawy Krajowej (PeWuKa), która odbyła się w 1929 roku w Poznaniu, po raz pierwszy użyto polskiego terminu „park rozrywki”. Park rozrywki zorganizowany podczas PeWuKa był największym w Polsce. Zwiedzających zachwyciła największa w Europie (92 metry) zjeżdżalnia wodna, dwukilometrowa kolejka górska, diabelski młyn, elektrodrom z 25 skuterami, pociąg samochodowy z 15 wagonami i 20-metrowym wodospadem.

Pierwszy polski telewizor

Telewizor był jednym z najważniejszych wynalazków XX wieku, obecnym na Targach Poznańskich niemal od samego początku. Pierwszy polski telewizor został zaprezentowany na Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 roku. Dopiero trzy lata po światowej premierze tego wynalazku . Pierwszy polski telewizor skonstruował Stefan Manczarski, jeden z inżynierów zatrudnionych w Ministerstwie Poczty i Telegrafów. Telewizor prezentowany na targach został zakupiony przez Departament Radiokomunikacji Ministerstwa Poczty i Telegrafów. Osiem lat później w Warszawie powstała Eksperymentalna Stacja Telewizyjna Polskiego Radia.

Wkład francuski

W 1956 roku francuscy wystawcy zainstalowali na Iglicy ogromną antenę telewizyjną. Wykorzystali sprzęt Radia Industrie do emisji pierwszych eksperymentalnych programów telewizyjnych podczas Targów Poznańskich. Ich sprzęt telewizyjny nigdy nie wrócił do Francji. Władze województwa wykupiły urządzenia i podjęły decyzję o utworzeniu w Poznaniu centrum telewizyjnego, które rozpoczęło działalność na terenie restauracji Belvedere. 1 maja 1957 r. ośrodek nadał pierwszy sygnał telewizyjny. Program cieszył się stosunkowo niewielką widownią, gdyż w mieście zarejestrowanych było wówczas zaledwie 100 telewizorów.

Debiut Syreny

W 1955 roku na MTP Poznań Expo zaprezentowano prototyp Syreny - nowego samochodu Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Masowa produkcja pojazdu została uruchomiona dwa lata później. Magazyn „Ilustrowany Kurier Polski” poinformował swoich czytelników o nowym aucie: „Przyjemna estetycznie i harmonijna kolorystyka – ciemna zieleń i seledyn – zadowolą nawet dość wybrednych pasażerów. Komfort zapewnią dwa składane przednie fotele”. Prezentowany na targach prototyp był wersją deluxe. Pojazd posiadał konstrukcję dachu wykonaną z drewna i sztucznej skóry. Jednak model produkowany masowo miał całkowicie metalową karoserię.

Przodek Fiata 126

W 1959 roku wystawcy Międzynarodowych Targów Poznańskich zaprezentowali Mikrus. Był to niedrogi samochód dla mas, inspirowany niemieckimi pojazdami Goggomobil. Niestety do masowej produkcji samochodu nigdy nie doszło. Wyprodukowano tylko 1728 pojazdów, w tym dwa kabriolety i prototyp wersji ciężarówki.

Pierwszy łyk Coca-Coli

Podobno trunek ten oferowano przed wojną w jednym z warszawskich barów. Jednak oficjalny debiut Coca-Coli miał miejsce w 1957 roku na MTP Poznań Expo. To był rok, w którym Amerykanie powrócili na targi i kusili uczestników zakazanym owocem kapitalizmu, znienawidzonym przez komunistyczną propagandę. Przez wiele lat Coca-Cola była produktem trudno dostępnym, stając się symbolem wolności Zachodu. Sklepy nie oferowały tego napoju. Był dostępny na rynku w latach 60., ale tylko w sklepach, w których klienci płacili w obcej walucie – Pewex i Baltona. W zwykłych sklepach Coca-Colę oferowano 15 lat później – koncesja na butelkowanie dla Polski została podpisana za rządów komunistycznego polityka Edwarda Gierka. Co ciekawe, Polska została podzielona na strefy handlowe Coca-Coli i Pepsi-Coli. Pierwszy produkt sprzedawany był we wschodniej Polsce i na Śląsku, drugi był dostępny w Małopolsce oraz w zachodniej i centralnej części kraju.

Kamień z Księżyca

W latach 1957-1975 w Wyścigu Kosmicznym rywalizowały Stany Zjednoczone i Związek Radziecki. Rywalizacja dwóch zimnowojennych adwersarzy była również obecna na MTP Poznań Expo. W 1958 r. ZSRR zaprezentował w swoim pawilonie modele Sputnika. W odpowiedzi Amerykanie przywieźli swoje statki kosmiczne i największą atrakcję: kamień z Księżyca (1973). Był to dar prezydenta USA Richarda Nixona dla narodu polskiego.

Pierwszy komputer osobisty

Prototyp komputera osobistego został zaprezentowany na targach w 1971 roku. Został zaprojektowany przez Jacka Karpińskiego i nazwany jako K-202. Komputer został wyposażony w 16-bitowy mikroprocesor, który wykonywał milion operacji na sekundę i działał w oparciu o system operacyjny Karpiński. Komputer był produkowany do 1973 roku, ale sytuacja polityczna uniemożliwiła jego masową produkcję.

10 sekund

Tyle czasu potrzeba na wywołanie zdjęcia wykonanego w amerykańskim pawilonie targów w 1963 roku. Aparat błyskawiczny, którym zrobiono to zdjęcie, wzbudził powszechny podziw. Rok wcześniej w pawilonie amerykańskim zorganizowano studio fotograficzne dla dzieci. Rodzice biorący udział w pokazie otrzymali bezpłatne zdjęcia swoich dzieci od amerykańskich wystawców.

Wielki debiut

W 1957 roku na targach po raz pierwszy odbyła się wystawa Amerykanów. USA zadebiutowały z rozmachem budując własny futurystyczny pawilon, który wzbudził szeroki podziw. Pawilon w formie kopuły zaprojektował znany architekt Richard Buckminster „Bucky” Fuller. Konstrukcja została zaplanowana jako tymczasowa, a ostatecznie jej ostatecznym celem było Triennale w Mediolanie, duże wydarzenie poświęcone architekturze i wzornictwu. Konstrukcja pawilonu została wykonana ze stalowych, kulistych kratownic z podwieszoną bawełnianą tkaniną tworzącą ściany. Równie imponujące było wnętrze. Goście ze Stanów Zjednoczonych zaprezentowali m.in. wyposażenie „typowego amerykańskiego domu”: błyszczące tostery, nowoczesne lodówki i zmywarki. Na zewnątrz hali prezentowali motorówki i pick-upy.

Królowe polskich kempingów

To była prawdziwa sensacja. W 1966 roku Fabryka Instrumentów Precyzyjnych w Niewiadowie, znana ze sprzętu AGD, ozdób choinkowych czy składanych kajaków („Neptun”), przywiozła na Targi Poznańskie swój nowy wynalazek – składaną przyczepę kempingową „Tramp”. Był to montaż części z różnych pojazdów: koła wzięte z Mikrusa, sprężyny z samochodu Syrena, amortyzatory z motocykla Junak i światła z samochodu Warszawa. Konstrukcja była stosunkowo lekka – ważyła zaledwie 180 kg. Przyczepa była prosta w montażu i demontażu. Użytkownik potrzebował zaledwie 15-20 minut na przygotowanie noclegu dla rodziny z dwójką dzieci. „Tramp” nie był hitem komercyjnym w Polsce, głównie ze względu na wysoką cenę. Jednak sześć lat później zaprezentowano przyczepę N-126, która okazała się bestsellerem. Ta przyczepa, z karoserią wykonaną z żywicy i włókna szklanego, była na tyle lekka, że można ją było holować najmniejszym autem na rynku - popularnym Fiatem 126. N-126 szybko zyskał popularność nie tylko na kempingach, ale także jako mini food truck czy market stoisko. Był popularny nie tylko w Polsce – przez lata był polskim hitem eksportowym. Produkcja przyczepy jest kontynuowana w Niewiadowie do dnia dzisiejszego.

Śladami targowej architektury

Zapraszamy do zwiedzania!

Historia Międzynarodowych Targów Poznańskich

1921 - Międzynarodowe Targi Poznańskie powstały w roku 1921. Są więc jednym z najdłużej działających w Europie organizatorów targów. Z inicjatywy poznańskiego kupiectwa w dniach 28 maja - 5 czerwca odbył się  I Targ Poznański, wystawa o charakterze krajowym.

1927 - przystąpienie do Światowego Zrzeszenia Przemysłu Targowego UFI

1929 - Powszechna Wystawa Krajowa (PWK) - zorganizowana z inicjatywy Cyryla Ratajskiego stanowiła przegląd dorobku gospodarczego i kulturalnego Polski. Ekspozycje na 65 hektarach zwiedziło 4,5 miliona osób

Lata trzydzieste to rozkwit Targów, które zajmują 4 miejsce w Europie jako organizator międzynarodowych wydarzeń handlowych w Europie. Lata czterdzieste to okres odbudowy ze zniszczeń wojennych. Kolejne lata dla Międzynarodowych Targów Poznańskich to rozwój zarówno programu wystawienniczego targów i salonów specjalistycznych, jak i niezbędnej do jego realizacji bazy - przestronnych, nowocześnie wyposażonych pawilonów oraz infrastruktury uzupełniającej.

1947 - Pierwsze po wojnie XX Międzynarodowe Targi Poznańskie

1955 - przebudowa Wieży Górnośląskiej, która przybrała kształt Iglicy.

1956- wybuch strajku generalnego przeciwko władzom komunistycznym w Poznaniu, wydarzenia z 28 czerwca toczyły się na oczach tysięcy gości targowych z kraju i ze świata.

1958 - zapadła decyzja o organizowaniu targów dwa razy w roku - wiosną i  jesienią.

Lata 60-te - gwałtowny rozwój Targów, zaczyna brakować powierzchni wystawienniczej. Zaczęto organizować ekspozycje poza dotychczasowymi terenami targowymi: nad Jeziorem Kierskim, w Edwardowie, w Parku Wilsona.

1973 - podział tradycyjnej imprezy czerwcowej na Międzynarodowe Targi Techniczne, które odbywały się w czerwcu oraz na Międzynarodowe Targi Artykułów Konsumpcyjnych  TAKON ( wrzesień). W tym czasie wyspecjalizowały się następujące wydarzenia: Salmed, Poligrafia, Drema, Intermasz.

1990 - przekształcenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem Skarbu Państwa.

2015 - komunalizacja Międzynarodowych Targów Poznańskich, które stają się w 100% własnością miasta Poznania

Z roku na rok Targi zmieniają swoje oblicze, modernizują stare pawilony, prowadzą szereg nowych inwestycji.

2018 – Międzynarodowe Targi Poznańskie stają się częścią Grupy MTP