Grupa MTP partnerem technicznym SempAir Optimi Show

Podziel się

Spektakularne pokazy lotnicze z okazji 70-lecia Lotniska Poznań-Krzesiny i 111-lecia Portu Lotniczego Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego - 18-19 maja 2024, Poznań-Krzesiny.

Bilety Dowiedz się więcej

Dynamiczne i statyczne pokazy lotnicze

Przyjdź i zobacz najlepsze maszyny i najlepszych pilotów w akcji. Na wszystkich miłośników lotnictwa czeka kilka godzin niesamowitych emocji i niezapomnianych pokazów zarówno w powietrzu, jak i na ziemi. Dla najmłodszych gości przygotujemy mnóstwo atrakcji w Strefie dla dzieci.

F-16 Tiger Demo Team Poland

Samoloty wielozadaniowe F-16 to duma bazy lotniczej w poznańskich Krzesinach. Od momentu wprowadzenia do służby w 1974 roku, F-16 zdobył sobie uznanie na całym świecie. Polskie Siły Powietrzne dołączyły do użytkowników tego modelu w 2006 roku, wprowadzając do swojej floty 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+.

Ich obecność znacząco wzmocniła zdolności obronne Polski, umożliwiając elastyczną reakcję na zmienną sytuację geopolityczną.

Możliwości samolotów F-16 zaprezentuje Tiger Demo Team. Piloci „F-16 Tiger Demo Team Poland” podczas pokazów korzystają zazwyczaj z samolotu Lockheed Martin F-16C Block 52+ ze zbiornikami konforemnymi – co już samo w sobie jest ewenementem w lataniu pokazowym – w kamuflażu inspirowanym pasami na tygrysim futrze. Malowanie samolotu wyraża indywidualność i siłę, nawiązując do cech charakterystycznych tygrysa i polskich pilotów.

Podczas pokazów F-16 pilotowany przez kapitana Macieja Slaba Krakowiana zaprezentuje możliwości manewrowe samolotu, wykonując 14 minutowy pokaz na wysokości od 150 m do 2000 m przy prędkości dochodzącej do 1200km/h, podczas którego zaprezentuje wiele manewrów z wysokimi przeciążeniami dodatnimi i ujemnymi.

Kpt. Maciej Slab Krakowian jest pilotem pokazowym Tiger Demo Team. Przygotowywał go do tej roli mjr pil. Wojciech Ramrod Kieczur, który był dotychczas trzecim, po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie, pilotem demonstratorem Tiger Demo Team. Slab jest na co dzień pilotem-instruktorem F-16 w 31. BLT, ma za sobą misje w PKW Orlik oraz dyżury bojowe w kraju. Jest bardzo doświadczonym lotnikiem z nalotem 1300 godzin (1100 na F-16). Jako jeden z pierwszych polskich pilotów przeszkolił się na F-35.

Zespół Akrobacyjny ORLIK

Swoje umiejętności zaprezentuje również Zespół Akrobacyjny ORLIK z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Jego piloci reprezentują Siły Powietrzne podczas licznych pokazów w kraju i poza jego granicami. Debiutowali 22 lipca 1998 r. w Fairford (Royal International Air Tattoo) w Wielkiej Brytanii.

Piloci ZA Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego są jedynym wojskowym zespołem akrobacyjnym w Polsce. Obecnie Zespół Akrobacyjny Orlik tworzą:

  • kapitan Michał Jabłoński (lider)
  • kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło)
  • kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło)
  • kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło)
  • porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło)
  • kapitan Eryk Parzyszek (zamykający)
  • podpułkownik Michał Anielak (solista)

Od początku istnienia Zespół wykonał kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9000m.
Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik.

PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych.

ORLEN GRUPA AKROBACYJNA ŻELAZNY

ORLEN Grupa Akrobacyjna „Żelazny” to największa i najdłużej działająca cywilna grupa akrobacyjna w Polsce. Założona w 2000 roku formacja słynie z widowiskowych pokazów wykonywanych na czeskich jednosilnikowych dolnopłatach Zlin. Zespół znany jest z niezwykłej precyzji podczas wykonywania figur, nawet jeśli w składzie znajdują się różne samoloty o różnych osiągach. Emocje wśród widzów gwarantowane.

Podczas pokazów będzie można podziwiać także m.in.:

  • M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę BIELIK) dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot przeznaczony do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Pierwsze maszyny pojawiły się w Polsce w 2016 roku. Docelowo ma ich być 16 w 2022 roku. Wszystkie trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. M-346 jest najbardziej zaawansowanym technicznie AJT na świecie. Dzięki swoim zaletom w przygotowywaniu pilotów do latania na samolotach bojowych nowej generacji został wybrany przez siły powietrzne Włoch, Singapuru, Izraela i Polski.

FA-50 Fighting Eagle - południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.

Carbon Cub EX-3 - eksperymentalny samolot amatorski. Wyróżnia się silnikiem z wtryskiem paliwa, śmigłem o stałej prędkości obrotowej i wyższym limitem masy całkowitej wynoszącym 2000 funtów. Samolot dziedziczy podstawy konstrukcyjne z poprzednich modeli Carbon Cubs, ale wykorzystuje zaawansowane możliwości  flagowego XCuba. Model Carbon Cub EX-3 jako pierwszy wykorzystuje ekskluzywny, całkowicie nowy silnik CC363i firmy CubCrafters. Mocniejszy silnik napędzający ultralekkie śmigło o stałej prędkości wytwarza o 20 procent  większy ciąg niż jakikolwiek dotychczasowy Carbon Cub. Samolot zapewnia spory zapas mocy podczas startu i wznosi się z niezwykłą szybkością. Carbon Cub osiąga prędkość do 300 km/h.